Кои храни предпазват от рак? – Д-р Джералдин Митън

Кои храни предпазват от рак? – Д-р Джералдин Митън

Практическите съвети на д-р Джералдин Митън от книгата й „Завинаги млади. Практически съвети как да победим старостта“.

 

Зеленчуците, особено кръстоцветните – карфиол, броколи, зеле, брюкселско зеле. Те намаляват риска от рак на простатата. В САЩ е проведено проучване с наскоро диагностицирани с рак на простата пациенти, които започват специална диета на плодове и зеленчуци за 5 години. След провеждането му, заключението е, че макар да не предпазват, кръстоцветните зеленчуци намаляват риска от развитие на рак. Други храни, които имат благотворен ефект по отношение на здравето на простата са: доматите, които съдържат ликопен, растителни стероли, които се съдържат в тиквените семки, африканският картоф и някои други зеленчуци.

Вегетарианците показват намален риск от развитие на повечето видове рак. Плодовете и зеленчуците съдържат витамините A, C и E, както и много други противоракови съставки като селен, фибри, флавоноиди, идоли, феноли, каротеноиди, стероли, изофлавони, антицианиди и ресвератрол. След целия този списък най-разумно би било да включим в диетата си голямо разнообразие от плодове и зеленчуци.

Антиоксидантите в плодовете и зеленчуците предпазват от рак на стомаха и рак на дебелото черво. В Индия ниският процент на хора заболели от рак на дебелото черво може да бъде обяснен с диетата им, която включва големи количества въглехидрати, естествени антиоксиданти, например като куркумата, чесъна и джинджифила. Чесънът освен това е известен с антибактериалните и антимикотичните си вещества, като също така подпомага здравето на храносмилателния тракт.

Пробиотици – киселото мляко, суроватката и ферментиралите храни, като например киселото зеле, съдържат лактобацили, бифидобактерии и ацидофилос бактерии, които помагат за противодействието на прекалено бързия растеж на болестотворните чревни бактерии и осигуряват здравословна чревна флора. Това от своя страна помага за предотвратяването на рак на дебелото черво и други видове рак на червата.

Жените в Япония и Далечия изток страдат далеч по-рядко от рак на гърдата в сравнение с жените на запад. Освен че се хранят с много зеленчуци, консумират и соеви продукти, които съдържат изофлавони – растителни или фитоестрогени. Фитоестрогените свързват естрогеновите рецептори в организма и така го предпазват от канцерогенните ефекти на естрогена. Освен в соята, фитоестрогени има и в червената детелина, черния кохош, ревена, алфалфа (люцерна) и лененото семе.

Гроздето също има силни антиоксидантни свойства. Най-много полезни вещества имат семената и обвивката, която съдържа кверцетин. Ресвератролът, открит в кожата на червеното грозде, също има противораково въздействие, помага и против сърдечни заболявания.

Ракът често се свързва с не добре функционираща чернодробна система. Зелените растения като глухарчето, магарешкия бодил и артишока помагат за здрав черен дроб. Цвеклото е особено полезно и може да бъде консумирано сурово, сготвено или под формата на сок. Зеленчуковите сокове от моркови, целина, магданоз и цвекло са чудесен начин да си осигурите висока концентрация на антиоксиданти и растителни ензими. Пшеничната трева се отглежда лесно дори у дома и може да бъде включена в състава на соковете или да поръсите салатата си с нея. За да подпомогнете детоксикацията на черния дроб трябва да ядете много цветни зеленчуци и храни богати на витамин B (пълнозърнести храни), витамин C (зеле, броколи, брюкселско зеле, чушки, портокали и мандарини). Цитрусовите плодове са препоръчителни, но избягвайте грейпфрутите, защото те съдържат нарингенин, който може да намали детоксикацията на черния дроб с близо 30%. Богатите на глутатион растения, като авокадото, аспержите и орехите, също са много полезни.

Освен здравият черен дроб, за да се предпазите от рак е важно да имате и здрав храносмилателен тракт. Подобрете храносмилането си, избягвайте запека, консумирайте пробиотици, фибри и антиоксиданти. За да достигнете препоръчителната дневна доза от 30 г фибри, трябва да ядете еквивалента на 4 филии хляб, една купа овесени ядки и пет плода и зеленчука на ден.

 

От: „Завинаги млади. Практически съвети как да победим старостта“, Д-р Джералдин Митън

You may also like...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *