Задължителна закуска, зеленчуков обяд, лека вечеря – Диетични съвети след рака

Задължителна закуска, зеленчуков обяд, лека вечеря – Диетични съвети след рака

От: Наръчник за пациента и неговите близки – „Всичко, което започва, когато „свършва” ракът”

При съставяне на ежедневното си меню избирай пресни продукти, лесни за готвене. Може да ги приготвяш на тиган, на пара, на фурна, в микровълнова печка, да ги вариш или да ги ядеш сурови.

Запази трудните рецепти за специални случаи, тъй като съдържат много калории и мазнини и малко основни хранителни вещества.

Когато пазаруваш, се опитвай да избираш пресни сезонни продукти и да планираш седмичното меню така че да не се повтарят често едни и същи храни. По този начин няма да ти липсва никое важно вещество.

За здравословния хранителен режим е важно да спазваш определени интервали между храненията и да се храниш всеки ден по едно и също време.

Разбъркването на естествения ритъм на хранене и почивка на организма (вследствие на безразборно хранене и редовно приемане на сладкиши) води до по-голям риск от ракови заболявания и затлъстяване.

Прескачането на някое хранене и бързото хранене разстройват метаболизма на организма. Яж седнал на масата. По възможност премахни разсейващите фактори (като телевизия например).

Сипвай си малки порции и отделяй поне по 20 минути на хранене.

Водата трябва да бъде главната течност, която приемаш всеки ден. За препоръчване е да я пиеш не по време на хранене, защото нулевата й енергийна стойност уравновесява теглото ти. Добре е да поглъщаш около 8 чаши или към 2 литра вода на ден. Ако не обичаш да пиеш вода, може да я „маскираш” с парченце лимон, портокал или грейпфрут или с лист мента.

Мляко не бива да се пие по време на обяд или вечеря, защото като се смеси с хранителните продукти ги отделя от стомашните сокове и може да затрудни храносмилането.

Закуската е най-важното хранене. Включва бавно смилаеми захари като хляба, бисквитите или зърнените закуски и млечен продукт, най-добре полуобезмаслен с безкофеиново кафе или малко какао. Пълномаслените млечни продукти съдържат повече мазнини, а обезмаслените затрудняват абсорбирането на калция.

Преди обед може да изядеш едно киви, един портокал или да изпиеш един чай от ройбос, хвощ, глухарче, маточина, тинтява, пасифлора или комбинация от тези билки.

Нека обядът включва зеленчуци и да преобладават зеленолистните. През ден яж бобови (леща, нахут, боб и др.) и паста и ориз. За предпочитане е на обед този род храни да са основното ястие. Към него може да прибавиш супа или салата.

Когато ядеш зеленчуци, може да ги комбинираш с риба или месо на тиган (или приготвени на фурна или микровълнова).

Пастата (спагети, макарони, лазаня – по възможност пълнозърнести) трябва да се приготвя по прост начин, прибавяйки във врящата вода ароматни билки като мента или върбинка за вкус. Вместо с мазно сирене направи сос от кисело мляко. Може да сложиш и малко лимон и пармезан.

Вечерята трябва да е стойностна, но лека. Придържай се към бульоните, зеленчуковите пюрета и супи, салатите. Към тях може да добавиш омлетите или 125 грама прясно сирене и шунка. За десерт изяж малко кисело мляко или 1 плод (ябълка, круша или ягоди). Ако нямаш възможност да си сготвиш, защото ти липсва време или продукти, по-добре изяж един сандвич с прясно сирене, свинска или пуешка шунка, отколкото някой полуфабрикат.

Ако все още си гладен, има нискокалорични и здравословни продукти, които могат да се прибавят към всяко хранене: маруля, спанак, цикория, ендивия, гъби, аспержи, ряпа, целина…

Добър вариант за засищане на глада между храненията са плодовете с високо съдържание на вода като динята, пъпешът и ананасът. Сушените плодове (най-полезни са орехите) са богати на витамини, минерали и хранителни вещества, но са много калорични. По тази причина не е добре да приемаш големи количества от тях. Една малка шепа е достатъчна в моменти на възстановяване след боледуване, липса на апетит или стрес.

Шоколадът, черен или натурален, без мляко и захар, е горчив, но много полезен продукт. Може да приемат до 2-3 блокчета на ден.

Всички тези здравословни продукти, разпределението им по часове и количествата, които препоръчахме, са основата на средиземноморската диета, характерна за Южна Европа. Тя има предпазни функции спрямо рака, благодарение на петте си основни характеристики:

  • Приготвяне на ястията с пресни и сезонни продукти.
  • Слаба консумация на мазнини с животински произход (мас), на месо и на колбаси.
  • Засилен прием на мазни риби, приготвени на тиган или на фурна.
  • Ежедневна употреба на 3 до 5 лъжици суров зехтин.
  • 5 пъти на ден прием на плодове, пресни зеленчуци, хляб и зърнени храни.

Правилният подход е да се стремиш да постигнеш равновесие в консумацията на плодове, зеленчуци и зърнени храни. Нека този навик да се запази и занапред. Хранителният ни режим трябва да е здравословен през целия ни живот, а не само спорадично. Освен това здравословното хранене не само намалява с до 35% риска от рак. То помага да се предотвратят много други опасни болести и ни кара да се чувстваме добре.

You may also like...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *