Нискокалорична диета, ходене пеш, чаша вино на ден, уважение към възрастните, смях с приятели – Уроци по дълголетие

Нискокалорична диета, ходене пеш, чаша вино на ден, уважение към възрастните, смях с приятели – Уроци по дълголетие
Къде живеят хората, които достигат достолепните 100 години и какви са рецептите им за пълноценен живот? Писателят Дан Бютнер и екип учени изследват районите по света, където чудото на столетниците е реално събитие, наричайки ги “Сини Зони”. За дълголетниците на остров Сардиния, споделено от книгата „Сини Зони. 9 урока по дълголетие от хората, живели най-дълго”.

Тайните на дълголетието на жителите на остров Сардиния
Диета, богата на калций и протеини
Един от най-уникалните фактори, които влияят на живота на жителите на Сардиния, е дългата история на отглеждане там на овце и козе. Пастирският живот гарантира добра физическа форма, но и означава, че те имат достъп до диета, богата на калций и протеин, благодарение на млякото и сиренето от техните стада. И се дръжте здраво – жителите на Сардиния вярват и в още една тайна: “Правенето на любов всяка неделя.” Също така има съотношение 1/1 между мъжете и жените столетници в Сардиния, за разлика от съотношението 5 жени на 1 мъж столетник в други части на света.
Къде се криеше тайната на дълголетието на Сардиния?
Можеше ли да потърсим началото в бронзовата епоха, когато местните жители се бяха оттеглили в планините, водейки затворен живот, обърнат към семейството? Дали това беше обяснението на традиционни социални ценности като силно развитото гостоприемство, важността на семейството, спазването на неписани закони, създадени от многовековен опит? Може би самоналожената изолация беше предпоставка за развитието на своеобразен генетичен инкубатор, който усилваше определени черти за сметка на други в комбинация, която поколение след поколение бе благоприятствала дълголетието?
Храна
Джани Пес смята, че трябва да търсим отговорите в храната и преди всичко във веществата, които сардинците получават от козето мляко и сирене. В сравнение с кравето мляко, козето мляко има значително по-голяма хранителна стойност. Една чаша съдържа 13% повече калций, 25% повече витамин В6, 47% повече витамин А, 124% повече калий и 3% повече витамин РР. Резултати от изследвания на университета в Гранада показват, че козето мляко би могло по-ефективно да се справи с недостига на желязо в тялото и загубата на минерални вещества в костната тъкан.
Наскоро Джани Пес ми писа, че е открил растение, сардинско остролистно къри (Helichrysum microfillum), което расте по склоновете на планината Дженардженту и около село Арзана. От него била извлечена субстанция със силни антибактериални и противовъзпалителни качества. „Това е естествена молекула, извлечена от растението, която би могла да се използва като лекарство против рак и СПИН – пише в писмото си Пес. Това е едно от най-мощните противовъзпалителни средства, които познаваме. При едно от последните ми посещения в Олястра, един човек ми каза, че овцете избягвали билката, а козите я ядели. Затова мисля, че можем да се запитаме дали козето мляко в района е с по-голямо съдържание на арзанол и съответно с по-добри противовъзпалителни качества.“
Географски дадености
Уникалните географски дадености на региона са друг важен елемент на загадката. Тази синя зона се характеризира с каменист терен, огрян от силното слънце и прорязан от дълбоки долини. Това не са условия, които благоприятстват интензивното животновъдство. Тази вековна традиция утвърдила овчарството като една от най-разпространените професии в региона. Тази работа не била нито стресираща, нито много изморителна, но пък изисквала ходене пеша в продължение на много километри.
Ходене пеш
Ходенето пеша по десет километра в ден може да ни осигури ниско интензивна физическа дейност, която е полезна не само за сърдечно-съдовата система, но и за мускулите и костите, като в същото време не натоварва ставите, както това се случва при участия в маратони и триатлони. Действително мъжете столетници в Сардиния като че ли успяват по-ефективно да избягват проблеми като счупвания или загуба на костна маса. Едно италианско изследване показва, че сардинските дълголетници страдат от счупени крайници два пъти по-рядко от дълголетниците в Италия. В същото време жените водели по уседнал живот. Те оставали близко до дома, грижели се за децата, за финансите, за сигурността на съпрузите си. За разлика от семействата в много от средиземноморските общности, тук жените „носели панталони“. На техните плещи лежала по-голяма част от семейните отговорности, което може би е една от причините мъжете да живеят толкова дълго.
Традиционният начин на хранене в Сардиния предполага оскъдна и предимно растителна храна – бобови култури, пълнозърнеста пшеница, градински зеленчуци, често пъти придружени от богатото на флавоноиди вино Канонау. Козето мляко и мастиковото олио също са изиграли важна проля.
Мироглед
Но най-важната тайна на дълголетието в Сардиния според мен се крие в уникалния мироглед на хората тук. Чувството за хумор на сардинците, което може би звучи хапливо и саркастично за чужденците, всъщност им помага да справят със стреса и да решат недоразуменията, още преди да са възникнали. А фанатичната преданост към семейството винаги ги е защитавала от враждебния свят наоколо, осигурявайки помощ и съдействие в трудни моменти.
Отношението към възрастните хора
Друг не толкова очевиден, но важен елемент е отношението към възрастните хора в Сардиния. В Америка се приветства младостта, а остаряването е свързано със страхове и паника. Чувал съм, че много възрастни хора в САЩ отговарят, че предпочитат да умрат, вместо да бъдат настанени в старчески домове. В Америка все по-често грижите за възрастните се предоставят извън семейството: хората над 65години средно се нуждаят от дългосрочни грижи в продължение на три години, а повечето от 1/3 от тях не могат да разчитат на помощ от семейството. В сардинската синя зона няма старчески домове за дългосрочни грижи. Там колкото по-възрастен е някой, толкова повече го уважават. По-младите изпитват любов и задължение към родители, баби, дядовци, затова че са отгледали. С изключение на един, всички петдесет столетници, с които се срещнах, живееха с дъщеря или внучка…
Съществува ли връзка между уважението към възрастните и дълголетието? Определено. Възрастните хора, които живеят в дома си често пъти получават по-добри грижи и се чувстват необходими. В Сардиния от тях се очаква да помагат в отглеждането на внуци и да дават своя принос за ефективното функциониране на семейството. Имат добра самооценка и цел в живота. Обичат и са обичани. Чувството за цел и любовта са важни съставки в рецептите за дълголетие в сините зони.
За да живеете като сардински дълголетник, спазвайте следното:
1. Придържайте се към нискокалорична диета, която включва повече зеленчуци и по-малко месо.
Традиционната за Сардиния диета се състои от пълнозърнест хляб, бобови растения, градински зеленчуци, плодове, мастиково олио. Друга типична храна е сиренето пекорино, което се произвежда от овче мляко, но овцете са на свободна паша и е богато на омега-3 мастни киселини. Месо се яде в неделя и по празници.
2. Винаги поставяйте семейството на първо място.

Силните семейни ценности в Сардиния на практика означават, че всеки член на семейството получава грижи и внимание. Хората имат силни и здрави семейства, страдат по-рядко от депресия, самоубийствени импулси и стрес.
3. Не пренебрегвайте козето мляко

Чаша козе мляко съдържа вещества, които могат да ни осигурят защита срещу възпалителни процеси, свързани с остаряването, например сърдечни заболявания, Алцхамейр.
4. Почитайте възрастните

Бабите и дядовците даряват любов и мъдрост, помагат в отглеждането на внуци, често мотивират да постигат повече в живота, оказват финансова помощ, а също така са и пазители на семейни традиции. В резултат на това децата растат по-здрави, по-добре приспособими и живеят по-дълго, което пък от своя страна може да повлияе благоприятно върху продължителността на живот на населението като цяло.
5. Движете се

Ходенето пеш (10 километра в ден), също както и овчарите в Сардиния осигуряват необходимата физическа дейност за здрава сърдечно съдова система и влияе положително върху метаболизма, мускулите и костите, без да уврежда ставите.
6. Пийте по чаша-две червено вино на ден
Виното Кононау съдържа от два до три пъти повече полезни вещества за артериите в сравнение с други вина. Умерената употреба на вино може да е причина за по-ниските нива на стрес сред мъжете.
7. Смейте се с приятели
Мъжете в тази „синя зона” са известни със саркастичното си чувство за хумор. Всеки след обяд се събират навън, за да се посмеят заедно – един с друг или един на друг. Смехът намалява стреса, което от своя страна намалява риска от сърдечно-съдови заболявания.

От: „Сини Зони. 9 урока по дълголетие от хората, живели най-дълго”, Дан Бютнер

You may also like...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *